EN SMAK AV JUL

Det er 5. juledag - for noen betyr dette litt over halvveis i juleferien, mens andre har gått tilbake til jobb for noen dager. Jobb eller ikke, det eneste som er sikkert er at det blir litt ekstra kos og hygge for de fleste disse dagene!

Og hva er vel kos og hygge uten litt god mat? 

Selv er jeg en matelsker, og jeg er glad i smaken av jul. Jeg spiser gjerne mye bacon til lutefisken, litt ribbefett og et par kaloritette julepølser er godt til det også – men jeg tror ikke jeg hadde greid å spise det så veldig mange dager på rad før det påvirker energinivået og dermed også humøret..!

Siden jeg er veldig glad i jul – smakene, luktene, lyset, mørket – så synes jeg det er greit å «jule opp» vanlig mat. Jeg har hentet litt inspirasjon både her og der, og endte opp med hovedrett og dessert som har bragt fram store smil hos middagsgjestene mine!

Kan dette virkelig være sunt..? JA! Ikke spesielt vanskelig heller, smak deg frem og legg litt kjærlighet i arbeidet, så lover jeg et GODT resultat:)

julemat
 

Hovedrett - Julekryddret flatbiff av svin med julete tilbehør

img-0600.jpeg

Kjøtt
 flatbiff av svin
– salt&pepper
– revet ingefær
– nellikspiker
– stjerneanis
– epler og svisker
– litt smør

Krydre kjøttet med salt og pepper, gni inn med revet ingefær og stikk nellikspiker inn litt her og der. Brun litt smør i en panne, og svi av porene i kjøttet. Sett kjøttet i ovnen med steketermometer i, sammen med stjerneanis, eple og svisker. Jeg hadde god tid, og stekte på svak varme. Da blir det mer saftig! Sett termometeret på 65°, da blir det helt perfekt!

img-0602.jpeg

Rødkål
– rødkål (1/2 stor)
– rødløk (1 stk)
– eple (1 stk)
– 50/50 vann + funlight (3 dl) (jeg brukte bringebær, har brukt granateple tidligere – men bruk gjerne eplejuice om du har det)
– grønnsakbuljong (5 dl) (ville brukt kylling om jeg hadde det)
– balsamicoeddik (2 ss)
– steinfrie svisker (7-8 stk)
– kanelstang (1 stk)
– nellikspiker (sånn passe mange)
– karve (1 ts kanskje? eller 2?)

Finsnitt rødkål og rødløk, og riv eplet. Kokes i saftblandingen en liten stund, før du tilsetter resten. La det koke ganske lenge, til du ser at det ikke er så veldig mye væske igjen. Kjøttet skal uansett stå i ovnen en stund, så du har nok tid! Mulig du stusser litt på funlight, men det var noe jeg fant på da jeg var på diett! Du kan lese innlegget her.

Rosenkål&spekeskinke
– rosenkål
– spekeskinke
– litt smør

Rens rosenkålen, og riv spekeskinke i litt mindre biter. Stekes i litt smør.

Hvit rotmos med parmesan
– mandelpoteter
– kålrot
– sellerirot
jordskokk
– revet parmesan
– hvitløk
– melk
– salt&pepper

Skjær grønnsakene i små biter, og kok de møre i lettsaltet vann. Hell av vannet, tilsett litt melk, hvitløk, revet parmesan og salt&pepper og kjør det sammen med en stavmikser.

 

Dessert - Rippede Fitnessfrøkner!

bondepiker.jpeg

Skrell eplene (ca 1 stort per person), og skjær de i terninger. Kok de i litt vann (0,5-1 dl) tilsatt noen ss sukrin+. Jeg tror jeg måtte la de koke et kvarter, mens jeg rørte ganske hyppig. De skal bli myke og etterhvert bli til mos, men la det være igjen noen hele biter for det er bare godt! Avkjøl eplemosen.

Stek havregryn (i underkant av 1 dl per person) inn i en god mengde smeltet sukrin gold og litt kanel (og eventuelt en klatt smør) mens du rører. Det vil være litt mykt når det er i panna, men det stivner og blir sprøtt når det blir kaldt.

Legg eplemos i bunnen av en skål/glass, fyll på med havregryn, og legg kesam (eller krem pisket med sukrin/sukrin+ og vaniljesukker) på toppen. Jeg holdt av både litt eplemos og havregryn som topping.

KOS DEG!


Design uten navn (7).png

KRISTINE
Konkurranse Coach.
10 års erfaring fra treningsbransjen både som instruktør for gruppetrenig og personlig trener.
Utdannelse fra idrettslinjen på Befalsskolen for Sjøforsvaret, Norges Idrettshøgskole og bachelorgrad i Bevegelsesvitenskap fra NTNU.

Team Lewel