Blogg

4 KOSTHOLDSTIPS SOM HJELPER DEG GJENNOM JULEN

Julen byr på mange middager, familie selskaper, søtsaker, sukkerbrus, julesokk og enda flere selskaper. Det er en tid hvor kos står i fokus - og kos gjerne forbindes med noe å pakke i munnen. Det er nok ikke uvanlig å gå opp noen kilo i løpet av denne perioden, men det fins små tips det kan være lurt å ta med seg, dersom en ønsker å bevare formen noen lunde. 

Søtt trigger gjerne ett større søtsug. Derfor kan det være lurt å sette noen grenser for seg selv - skape seg noen gode rutiner, så man har noe å forholde seg til. 

Pepperkake

Tips 1: Utsett kosen til etter middag / på kvelden. På denne måten minker du spisevinduet for søtsaker og inntaket begrenses automatisk. Starter man dagen med ett sukkerrikt måltid kan du være sikker på å crave enda mere søtt igjennom dagen. 

Tips 2: Begrens deg til å spise søtsaker maks en gang om dagen. Skal du i ett selskap, hold kosen til selve selskapet.

Tips 3: Følg tallerken-metoden! Ett fat bør bestå av 50% grønnsaker / 25% karbohydrater / 25% proteiner. På denne måten begrenser du kaloriinntaket da du vil mettes av grønnsaker som er mye mer kalorifattig enn for eksempel poteter, eller kjøtt i seg selv.

Tips 4: Lag sunne desserter. Bruk for eksempel stevia som søtningsmiddel! Her er noen forslag på sunne desserter du kan prøve deg på:
aniljemousse & Sjokoladebanan

sandra.jul

Selv om man kan gjøre grep for å begrense kaloriinntaket gjennom julen er det viktig å huske på at det ikke er mellom jul og nyttår som vil utgjøre den store forskjellen. Det er nemlig de daglige valgene ellers gjennom året som påvirker kroppen din. Med regelmessig trening og et balansert kosthold kan du enkelt opprettholde en helårskropp eller minke i fettprosent.

Ønsker du hjelp med å tilegne deg nye matvaner kan du bestille online coaching ved å klikke deg inn på denne linken: 
https://www.lewel.no/teamlewelcoaching.html

OD JUL & GODT NYTT ÅR!