Blogg

HVILKET TYPE PROGRAM PASSER FOR DEG?

En feil mange gjør er å velge et program som egentlig ikke passer for dem. Mange tenker at “mest er best", men slik er det nødvendigvis ikke. 

Jeg har hatt flere treningsperioder i mitt liv. Først som turner, fra jeg var 6-12, og det har jeg nok fortsatt mye igjen for den dag i dag! Deretter var jeg innom dans og cheerleading og sporadisk styrketrening fra jeg var 16 år og fikk lov til å være på senteret. Ingen struktur, ingen plan. Og joda, “mest er best” gjaldt meg også. 

Det var ikke før jeg som 18-åring virkelig fikk sansen for styrketrening. Da meldte jeg meg inn på Kaliber Treningsstudio og fikk kost- og treningsplan. Så fort jeg fikk struktur på treninga og spiste riktig kom resultatene veldig fort! 

 Sandra Jokic

Sandra Jokic

SHIT, så gøy det var! 

Jeg lærte stadig mer og mer om meg selv og kroppen min, og treningsprogrammet jeg fulgte? Joda, selv om jeg alltid har vært sterk, så startet jeg på et 3 dagers styrkeprogram, for å bli skikkelig sterk. 

Det er nemlig slik, at jo mere muskler du har, jo mere vil du forbrenne. Så med økt muskelmasse kan du røre deg like mye som før, men minke enda raskere i fettprosent, nettopp fordi den nye muskelmassen forbrenner mer energi! Det betyr også at du kan spise mere mat, uten å legge på deg! 

Å bygge opp grunnstyrken sin er noe jeg anbefaler alle å sette av tid til å gjøre en gang i blant. Selv nå, når jeg normalt trener 5 ganger i uken kan jeg ha perioder der jeg heller følger et 3 dagers styrkeprogram, nettopp for å øke i styrke og la kroppen hvile. 

Det er nemlig også et MUST dersom du ønsker å forme kroppen med styrketrening. 

Du må hvile tilstrekkelig. 

Kombinasjonen tung trening etterfulgt av en hviledag er alfa omega for å bygge muskler. Da vil kroppen hente seg inn igjen før neste økt, og du være sterkere. Når man da gradvis øker belastningen vil kroppen din kunne forandre seg nesten like raskt som lynet (spesielt i startfasen).

Så, hvordan finne et program som passer for deg? 

3 dagers programmet “The BuildUp” passer for alle nivå! 
Dersom du alt er kjent med styrketrening, men mangler synlige resultater - eller om du behøver et avbrekk fra mengdetrening for å få tilbake treningsgløden er dette programmet for deg. 

Er du helt ny innenfor styrketrening er dette det rette valg for deg, det er et motiverende program som med ukentlig progresjon gjør at du former kroppen og får et sterkt grunnlag. 


4 dagers programmet “Fit and Fabulous” heter ikke Fit and Fabulous uten grunn…
Der er et shapingprogram som passer for deg som har brukt tid på treningssenter før, men som nå er klar for å gi formene et skikkelig boost!


5 dagers “The Ultimate Bikini Body” er for deg som virkelig ELSKER styrketrening!Går du for dette valget bør du være trygg på egen teknikk og klar for å gå ALL IN for å utvikle en bikini fitness fysikk. 

I dette programmet vil du bli godt kjent med styrken i din egen kropp, samtidig som du stadig utfordres til å løfte tyngre og prestere bedre enn forrige økt. Med andre ord: med dette programmet sprenger du grenser!

Det jeg ønsker å si med alt dette er: ikke vær for snar i valget ditt! 

Det er som sagt ikke alltid slik at programmet med flest dager er det beste for deg! Vær sann mot seg selv, og velg ett ut i fra ditt nivå. Dersom du ikke har grunnstyrken allerede, vil du ha mye større utbytte av å bygge opp den først, før du begir deg ut på et treningsprogram med flere dager. Er målet å minke i fettprosent kan du da heller sette av “dag fire” på å gå en lengre tur! Kroppen behøver  hvile for å bygge!! 

Ønsker du virkelig synlige resultater må man tilføre kroppen det den trenger i et sunt og godt kosthold. Kombinasjonen av trening og et balansert kosthold kan føre til de mest utroligste ting! :)